Nya perspektiv

wig making on a happy desk

Man möts av ett glatt skrivbord 🙂

På något vis krokar allt jag gör i varandra. Ridjackan gav mersmak så nu får linet som jag bråkade i fjol bli hår till små 1700-talsperuker. Egentligen började detta dockmakeri för över ett decenium sedan med mina textila skulpturer som visades på Vivsta bibliotek 2002. Då visade jag för första gången bland annat en fritt svävande sjöjungfru med hår sytt i lin.

Det är enklare att sy ”hår” till en textil skulptur eftersom man syr direkt på huvudet än att fixa hår till flirtkulehuvudena, till dem blir jag nog tvungen att sy en riktig liten peruk.

För den som är intresserad av att se hur det går till att sy en peruk lägger jag en länk till Makeup-FX här. På Makeup-FX ser du tydligt hur man går tillväga steg för steg i bild. Jag lägger även en länk till en annan inspirerande sida som heter Démodé och som handlar om 17oo-talets kläder och frisyrer  ( länken hittar du här) så kan du själv gå på upptäcktsfärd och bli inspirerad.

Etiketter: , ,

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.