Fram med sprätten

1920 dress wip

Här är 20-tals klänningen som den var med en lös underkjol.

Nu när jag har bestämt mig för att gå på Vaudeville 2017 så har jag åter plockat fram min handsydda 20-tals klänning. Den är ett pågående sömnadsprojekt i ständig förvandling. Nu när jag broderar fast fler paljetter, pärlor och systenar börjar klänningen att tappa formen. Det luftiga vintagetyget kräver helt enkelt ett foder som stöd för att inte dras ur form. Ja just det, hmmm.

Det var det där med foder och fodertyg, jag gillar inte att ha syntetmaterial mot huden. Jag har klurat mycket på hur jag vill sy detta foder som helst skall vara mjukt, ha fin lyster och vara ett återbruksmateriall. Mitt val föll på ett loppisfynd för 10:- en urtvättad fläckig tegelröd sidenskjorta som är tre nummer för stor men vars ärmhål matchar klänningens .

Brick red

Så fram med sprätten och …

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

