Fånga ljuset …

close up Light catcher borealis glass beads

… fånga färgen.

Jag är svag för skimrande bijouterier. Numera är det svårt att finna dem till ett billigt pris på loppisar, men ibland har jag tur att finna en skönhet som denna slitna brosch. Glaspärlorna är skålformade. Släta på undersidan och fasetterade på ovansidan. Ljuset som fångas in av pärlorna reflekteras som vinternattens mest färgsprakande norrsken.

Makalöst vackert.

vintage borealis glass bead brooch 2

Lekte lite med min EPL1a och vår Zuiko Digital 35mm 1:3.5 när jag fotograferade broschen och konstaterade: att fotografera utan stativ med långa slutartider kräver mycket mera övning än den jag har. Det visade sig nämligen vara svårt att hålla kameran stilla i samma läge och ställa in skärpedjupet manuellt utan att darra till. Tur är att kameran är digital och att man kan ta flera hundra bilder utan det kostar skjortan.

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Kommentera

