Pattern Magick med Illustrator

pattern magick with illustrator
Gör livet enklare rita skalbara mönster i Illustrator.

Efter att stångats med att lära mig Illustrator i ett par veckor börjar jag äntligen att känna mig mera bekväm med programvaran. Under påsken har jag tagit steget bort från att rita hjulhus och kugghjul som skall driva den mekaniska boken och gått över till att arbeta med figuren som skall drivas av scotch yoken. När jag satt med Janet Arnolds mönsterbok blev jag varse att det skulle kunna uppstå problem om jag skulle behöva skal om mönstret. Jag är ovan att arbeta med manuell skalning av mönster och det är ju inte säkert att jag träffar rätt i storlek första gången. Vad göra?

Jo, man skall givetvis nyttja sina nyvunna färdigheter i Illustrator och ta sig tiden att rita alla mönsterdelarna så att man får ett skalbart mönster, som kan skrivas ut och provsys. Passar inte storleken skalar man enkelt om alla mönsterdelarna samtidigt.

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

