Hur syr man egentligen …

google search undergarments
1700-tals underkläder ???

Eftersom jag vill att figuren som drivs av scotch yoken skall vara klädd i en 1700-tals klänning behöver jag fördjupa mig lite mera i ämnet mönsterkonstruktion och 1700-tal. Jag har sedan många år tillbaka Janet Arnolds utmärkta bok Patterns of Fashion1 Englishwomen’s dresses and thier construction 1660-1860 liggandes i bokhyllan så jag tänkte börja med att hitta ett lämpligt mönster att utgå ifrån där. För att få till rätt siluett på klänningen krävs rätt underkläder och hur syr man egentligen sådana? Tur för mig så visar sig internet att återigen  vara en riktig guldgruva med information i ämnet. Så, helgen kommer att ägnas åt att rita mönster och sy provfigurer.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

