Ett litet räknefel …

geargenerator chain links
… smög sig in i bland kedjelänkarna.

Jag missuppfattade betydelsen av två viktiga siffror i GearGenerator, en för hur bred den enskilda kedjelänken skall vara, där det är höjden på länken som menas inte djupet dvs materialets tjocklek som här 3mm MDF. Den andra siffran anger bredden på själva pinnen som löper mot kugghjulet och påverkar formen på kugghjulets dalar. Mitt första försök att bygga en kedja har för tätt mellan hål och kant vilket gjorde dem fullständigt obrukbara och kugghjulets dalar är mer anpassade för 5mm träpärlor än 2mm tandpetare som bara wobblar fram och faller av. Som kedjan är nu fungerar den förvisso, men det viktiga för mig är att förstå principen för hur kedjan fungerar, så att jag kan göra rätt justeringar innan jag kan bygga en bok vars rygg skall fungerar som en kedja.

Det finns en del att fundera kring innan Onsdag. Hur vill jag egentligen att boken skall se ut? Går det att bygga en rullande bok som väger lite men ändå fungerar? Jag får helt enkelt ta fram brevvågen och jag klura under dagen.

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

