Det här vill jag bygga …

galileos pendulum clock by zombiecat
… som mitt första laser-cut-project,
ZombieCats Galileo’s Pendulum Clock.

Som novis inom mekaniken och tekniken tänkte jag att det kunde vara lämpligt att bygga ett färdigt och fungerande projekt innan jag glider över i mina egna. Genom att studera ett befintligt projekt, hur är det ritat och hur mönsterdelarna blir utskrivna så gör det det lättare att bedöma vad som fungerar och inte fungerar. Jag har inte tidigare haft möjligheten att arbeta med hårda material som trä och plexiglas i kombination med en laserskärare så det är ett helt nytt fält som öppnas. Först gällde det att lära sig att bli kompis med Illustrator så att man har en fil att skriva ut. Därefter gällde det att sätta sig in i hur laserskäraren fungerar och hur den skall ställas in. Att som jag skrev i en tidigare post ”att det är enkelt att gå in och rätta till felaktigheterna i ritningarna” är en sanning med viss modifikation för Illustrator är fortfarande en utmaning att hantera, men skam den som ger sig. Laserskäraren däremot känns aningen lättare att lära sig att hantera än Illustrator dels för att det finns likheter med både tryckpress och storformatsskrivare och dels för att jag fick den så bra förklarat för mig. Det kan verkligen vara en fördel att vara sist i utskriftskön när man är nybörjare för då kan man stå och titta på och störa alla de som är före med frågor om hur och varför? Ett tack till er alla som var på FabLab i onsdags för att ni hade tålamod med mig och mina frågor, jag hoppas att ni inte blev allt för störda i ert skapande. Tack också till Morgan för ditt tålamod med alla mina frågor, utan dig hade jag inte lyckats få mitt första projekt utskrivet i onsdags.

Nu är det dags att studerat alla lösa bitar närmare och se om jag kan bygga ihop pendylen och få den till att fungera.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

