Prefab eller …

Drawing my own box
… rita själv.

Yey! Idag är det onsdag och då finns det åter möjlighet att besöka Sliperiets FabLab och SoftLab.

Idag tänkte jag utforska FabLab och se hur man går från datafil till laserskuret objekt. Jag tänkte bygga en scrolling book med en låda av trä. Ok, hur svårt kan det vara att bygga låda och skära ut den med en laserskrivare ??? Det finns en fantastisk programvara som heter boxmaker på nätet som enkelt ritar upp en användbar låda och spottar ut en användbar PDF.
MEN, varför göra det enkelt för sig? Jag vill ju inte bygga en kub, jag vill bygga en rektangulär låda med snett lock med hål i. Dessutom skall det finnas hål för 16 axlar + en utskuren insatsplatta där belysningen enkelt skall kunna monteras… och där försvann tiden, för en sådan låda finns inte som prefab utan den måste jag bygga själv i Indesign och Illustrator.

Jag har under veckan som gått den långa vägen i mitt prototypande. Jag har enligt konstens alla regler byggt en modell i återanvänd kartong för att prova ut dimensioner och se om projektet fungera innan jag har gett mig i kast med att bygga en digital ritning.

Nu skall det bli mycket spännande att se hur det fungerar att konvertera min ritning till en användbar fil och om det går att få ett skuret objekt av trä i slutet av dagen.

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

