Medeltidsskor wip 2

silvertejpsskor
Silvertejpsskor.

Efter att noga ha studerat massor med bilder och wips upplagda av folk som sytt sina egna skor, slog det mig att de som verkade mest nöjda med sina skor alla en gemensam nämnare, de hade alla gjort ett skomönster som utgick från en intejpning av fötterna. En helt lysande idé, bara att forma skomodell av önskat sort med silvertejp direkt på foten, dra ut foten ur skon, rita upp mönsterdelarna på skon med spritpenna och klipp till. Jag var bara tvungen att prova.

making a shoepattern

Fram med två tunna plastpåsar i med inläggen ned med foten och börja tejpa upp en medeltidsliknande skomodell på fötter. När jag klippte upp skon på utsidan satte jag dit en flärp för att markera vinkeln för stängningen, drog ut fötterna, ritade upp mönsterdelarna och klippte ut delarna. Steg två i denna process var att rita upp ett brukbart mönster genom att först plana ut mönsterdelarna, rita upp ett nytt plant mönster och överföra det till tyg: Sedan var det bara att sy upp en tygsko och prova in den. När allt detta var klart stod jag där, hmmm nja, med en tygsko och önskade mig ett par i skinn.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

