Transportsäkring del 2

transportsäkring del1c

Skyddslocket med sina hål.

Som jag nämnde i förgående post så är det bäst att man embalerar boken ordentligt om man vill att den skall komma fram hel. Här kommer en bildserie om hur ett sådant embalage kan se ut.

welpapp och sidenband

Boken är fastknuten på en stödplatta av wellpapp.

Jag gillar att använda wellpapp eftersom man kan trä saker såsom pinnar, snören, ståltråd genom valven. Ovan en närbild av det ena sidenbandet som trätts genom ett valv i stödplattan.

book on box

Den fastknutna boken står på sin låda.

Lådan som är 15 cm hög  fungerar både som bokomslag och som podie när boken skall ställas up. Lådan och dess lock är som du ser klädd på utsidan med samma papper som jag byggt boken av.

lådan till bokomslaget

inside the box

Innuti lådan ligger en falsk botten 2,5 cm över själva lådbotten.

Den fyller två funktioner dels blir själva lådan stadigare eftersom den falska botten är ligger på 4st tvärgående reglar som gör det svårare att mosa lådan och dels kommer själva boken högre upp i lådan vilket ser snyggare ut. På bilden ovan ser du två tunna pappbitar som är fästa på den falska bottnen. De är till för att bokens stödplatta skall stå stadigt i ett fixerat läge. Ett par satinrullar fylda med bubbelplast fixerar boken så att den inte kan glida omkring i lådan.

bok i låda

Vitt i vitt kräver ett skydd. Bäst att slå in boklådan med rispapper och tejpa fast en namnetikett. Runt detta vecklar jag bubbelplast och kontrollväger boken innan jag går över till att bygga själva transportlådan.

bok i låda med rispapper

bubbelplast762 gram…

kommer jag att mån tro att lyckas bygga en stadig låda på 200 gram så att jag kan komma under 1kg och få det billigare portot ???

Etiketter: , ,

Kommentera

